כלכלת משפחה עם גיל אורלי

 מהי כלכלת משפחה?

כלכלת משפחה היא מושג שהיום מוכר לכולנו, בעיקר בזכות המהפכה שהוביל גיל אורלי בתחום הזה. לפני כשני עשורים אף אחד לא הכיר את התחום של כלכלת משפחה, ומי שהחדיר את התחום הזה לארץ ונחשב לאב הרוחני של רוב העוסקים בתחום, הוא לא אחר מגיל אורלי. גיל אורלי הוא זה שארגן כאן בארץ, לפני כ 15 שנים ויותר, סדנאות בתחום של כלכלת משפחה, ייעוץ פרטני לזוגות ואף היה הראשון בארץ שהשיק את קורס סוד הכסף, שעוסק בתחום של כלכלת משפחה.

אבל כיום, בניגוד לפעם, אנו חיים בתוך מהפכה ששינתה לחלוטין את מפת התעסוקה וההכנסות של משקי הבית בישראל. העידן החדש אינו דומה לקודמו והשינויים הרבים מתרחשים בקצב מואץ וגובר. גם בזכות השינויים הטכנולוגיים, וגם מסיבות חברתיות עמוקות יותר, שאותן נסקור בהמשך. 

כלכלת משפחה
כלכלת משפחה

רוחב היריעה של כלכלת משפחה

כלכלת משפחה הוא תחום פיננסי שעוסק ונוגע לכל המרקם של החיים שלנו בתוך התא המשפחתי. פעמים רבות, זוג אינו מבין שהוא מקיים גם סוד של עסק. ופעמים רבות האימון והלימוד של כלכלת משפחה, מחייב את הזוג להעלות את רמת התקשורת ביניהם מה שמשפר באופן מיידי גם את האיכות של הזוגיות והקשר שבים שני בני הזוג.

כלכלת משפחה נוגעת גם התחומים של חינוך הילדים למוזג הזה שנקרא: "כסף". לא כל עיסוק בכסף הוא גם עיסוק בחומריות. פעמים רבות הרי שמדובר גם בערכים שאנו חיים לאורם, ומקנים אותם לילדים שלנו, כגון: חסכנות, הסתפקות במועט, ראייה מפוקחת של המציאות, דחיית סיפוקים, הכילות לחתור למטרה ולהגיע אליה [למשל לחסוך לקראת מתנה גדולה] ועוד.

כלכלת המשפחה
כלכלת המשפחה

תמורות רבות בשוק העבודה

במהלך המאה ה 21, חלו תמורות רבות בשוק העבודה. אנשים מחליפים עבודות והביטחון התעסוקתי נפגע פעמים רבות על ידי פשיטת רגל של המעסיק, או פיטורים שנובעים מתכנית צמצומים כזו או אחרת, או תחרות עזה. גם הגיל המבוגר עומד בעוכריו של העובד החרוץ, וכיום אם אתה נמצא מעל לגיל 40 אתה כבר נחשב ללא רלוונטי וצעירים נושפים בעורפך.

כך או כך, גם מי שחרוץ ושרוצה לעבוד, לא תמיד מוצא את עצמו בשוק העבודה במקום עבודה שמתאים לו. חשוב להתאים את עצמנו למצב. חשוב להתעדכן ולהיות עם היד על הדופק. מי שרוצה להמשיך לעבוד, במצבים כמו אלו שתיארנו, חייב כל  הזמן להמציא את עצמו מחדש ולא לקפא על השמרים.  לא פעם אנו רואים כיצד אנשים עובדים מהבית, מהלפטופ, מהטלפון הנייד, וממציאים את עצמם מחדש.

עליית תוחלת החיים

העלייה בתוחלת החיים היא שינוי נוסף שניכר מאוד במאה ה 21. אנשים חיים הרבה יותר זמן שאשר פעם. מדובר בכ 40-30 שנות חיים שנוספו (ואף יותר מכך), מעבר לגיל הפרישה. זאת כמובן בזכות ההתפתחות של המדע, הרפואה, הטכנולוגיה, המזון, ועליית איכות החיים והרמה הכללית של הסניטציה וההיגיינה הציבורית. העלייה בתוחלת החיים גם היא מחייבת אותנו גם להתכונן לקראת אותן שנים שבהן נחייה ונהייה מבוגרים ונזדקק להכנסה נוספת.

האתגר של כלכלת משפחה – נכס מניב

האתגרים של כלכלת משפחה הם רבים, אבל האתגר הכי חשוב של כלכת משפחה הוא להגיע לנכס מניב. נכס מניב פירושו נכס שמוסיף לנו עוד הכנסה, בעיקר פסיבית, בנוסף להכנסה החודשית שלנו. מה שיכול להבטיח את העתיד הפיננסי שלנו לעתיד לבוא.

לכולנו חשוב לחיות באיכות חיים שאנו יכולים להרשות לנו, ולא לחיות "מעל הפופיק". אבל יותר מכך, מה שאנחנו למדים מהתחום של כלכלת משפחה, הוא שחשוב הרבה יותר לחסוך כסף, בהיקף של כמה שיותר, אבל לא פחות מ 5-15%. השאיפה היא לחסוך כמחצית [כן כן – 50%] מסכום ההכנסה החודשית שלנו. החיסכון צריך להימשך לפחות במשך כשנתיים שלוש, וזאת כדי לרכוש נכס מניב ולחתור להעלאת רמת ההכנסות העתידיות שלנו, כאמור, לקראת גיל הפרישה ולקראת העלייה שלנו בתוחלת החיים.

המטרה העיקרית של כלכלת משפחה, כפי שהיא גם באה לידי ביטוי אצל גיל אורלי בקורס סוד הכסף, היא לפקס אותנו על המטרות שלנו, לחדד ולדייק את החלומות שלנו, ולחיות לאורם. כולנו זכאים לממש את הציפיות שלנו מעצמנו, גם בתחום הכלכלי, אבל לא רק. מדובר גם במימוש האיכות של הקשר בין בני המשפחה, באימון לחיים ובחיזוק התלכיד המשפחתי. כשלכולם במשפחה יש מטרה משותפת, זה מלכד אותנו ביחד סביב המימוש וההשגה של אותה מטרה.

למידע נוסף אודות גיל אורלי מקורס סוד הכסף לחצו כאן, או מלאו את הפרטים וקבלו גישה מיידית לסדרת הסרטונים של גיל אורלי – איך להגיע ממינוס לנכס משלך בתוך 100 ימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *